JOULUNAIKA JA PERHE EIVÄT SOVI YHTEEN ELÄMÄSSÄNI
Kirjoittanut Jennifer Hoffman (enlighteninglife.com)
Uutiskirjeestä 27.11.2013
Energiaa välittäen suomentanut Pirjo Laine
Kysymys:
Rakas Jennifer, joka joulunaika minun on vaikeampaa ja vaikeampaa tehdä, mitä minulta odotetaan, koska "kyse on perheestä" ja kaikista velvollisuuksista, jotka liittyvät perheyhteyksiimme. Kuitenkin protestini ovat hiljaisia sen syyllisyyden vuoksi, mitä tunnen sanoessani "ei" päivällisille, joihin en halua osallistua, ja tilaisuuksille ihmisten kanssa, joiden kanssa en halua puhua tai olla. Toiset pitävät minua kohtuuttomana tai sydämettömänä, mutten tunne mitään yhteyttä näihin ihmisiin ja olen myös päästänyt irti suurimmasta osasta perhesiteitäni muutaman viime vuoden aikana. Silti se on kiusallista ja kun valmistaudun taas matkustamaan maan toiselle puolelle käymään puolisoni sukulaisten luona, mietin, miksi osaan olla ystävällinen, antelias ja rakastava ihminen hyvin monien ihmisten kanssa, mutta kun kyse on "perheestäni", minun on vaikeaa löytää myötätuntoa ja sietokykyä.
Jenniferin vastaus:
Luulen, että vastaus kysymykseesi on siinä tavassa, miten käytät sellaisia sanoja kuin vastuu, velvollisuudet, tuomitseminen, epämukavuus ja muut sanat, jotka osoittavat, miten tunnet velvollisuutta käyttäytyä toisten odotusten mukaisesti, ilman omaa kontrollia asiaan. Uskot myös, etteivät nämä ihmiset pidä sinusta, ja tunnet heidän käyttäytymisensä tekopyhäksi. Viettäisitkö joulunaikasi mieluummin vieraiden tai ystävien kanssa, eli ihmisten joiden luulet pitävän sinusta ja haluavan viettää aikaa kanssasi, kuin niiden ihmisten, joihin on biologinen yhteys, mikä oikeuttaa heidät ottamaan aikaasi ja energiaasi? Voitko tehdä omat valintasi tästä ja olla tuntematta syyllisyyttä?
Tämä voi kuulostaa ankaralta, mutta se heijastaa niitä haasteita, jotka näet luontaisena tässä asiassa, mikä voi olla haastava, muttei sen tarvitse olla. Oletko valmis sanomaan "ei" yhteyksille, joita et todella halua, tuntematta syyllisyyttä valinnastasi? Epäilen, että oletat suuren osan siitä vastakaiusta, mitä saat, koska et ole hyvin yhteydessä näiden ihmisten kanssa. Mutta on olemassa välimaasto "he rakastavat minua" ja "he vihaavat minua" välillä ja se voi olla neutraali - he eivät tiedä, minne sinut laitetaan tai mitä sinusta tunnetaan, joten he eivät tunne mitään. Ja sekin on kiusallista.
Luulen, että kiusaantuneisuus joulunaikaan liittyen ja halu tehdä omat valintasi on aiheuttanut epätasapainon elämääsi ja ryhdyt toimeen sen perusteella, minkä näet biologisiin yhteyksiin perustuviksi odotuksiksi ja velvollisuuksiksi. Tätä on jatkunut luultavasti pitkään, kun perhe ei ole kysynyt sinulta mielipidettäsi, tarpeitasi tai toiveitasi. Ja vaikka olet nyt vanhempi, sinusta tuntuu edelleen, ettet voi tehdä heidän lähellään, mitä haluat. Yksi tapa tehdä tämä on päättää kauan ennen joulunaikaa, mitä haluat tehdä, ja kertoa perheelle suunnitelmasi. Sitten he voivat tehdä omat suunnitelmansa niiden perusteella. Onko ok, että sinut suljetaan pois heidän suunnitelmistaan?
Luulen, että sinulla on vaikeaa perheen ja suvun kanssa, koska he eivät ymmärrä sinua tai teillä ei ole yhteyttä, ja luultavasti näin on ollut aina. Tunnet itsesi aina ulkopuoliseksi ja eristyneeksi näissä tilaisuuksissa etkä pidä siitä. Et ehkä myös pidä siitä, etteivät he näytä mitenkään yrittävän mukautua sinuun tai huomaavan, ettet tunne oloasi tervetulleeksi. Yritä ottaa neutraali asenne heihin, mikä on ehdotonta rakkautta. Ihmiset jotka eivät toimi niin, kuin rakastaisivat sinua, eivät vihaa sinua. On välimaasto ja siinä sinun täytyy olla, jos aiot kyetä navigoimaan onnistuneesti joulunajan täysin eristäytymättä tai sanomalla "kyllä" kaikkeen ja ollen vihainen itsellesi sen vuoksi. Ja näe heidät sellaisina, kuin he ovat, kun he yrittävät parhaansa, ja usein se mitä pidät inhona, voi olla hämmennystä. On myötätunnon, ystävällisyyden ja hyväksynnän aikaa, joten tee se itsellesi ja heille ja valitse ilman syyllisyyttä se, mikä palvelee sinua.
-----------
Kirjoittanut Jennifer Hoffman (enlighteninglife.com)
Uutiskirjeestä 27.11.2013
Energiaa välittäen suomentanut Pirjo Laine
Kysymys:
Rakas Jennifer, joka joulunaika minun on vaikeampaa ja vaikeampaa tehdä, mitä minulta odotetaan, koska "kyse on perheestä" ja kaikista velvollisuuksista, jotka liittyvät perheyhteyksiimme. Kuitenkin protestini ovat hiljaisia sen syyllisyyden vuoksi, mitä tunnen sanoessani "ei" päivällisille, joihin en halua osallistua, ja tilaisuuksille ihmisten kanssa, joiden kanssa en halua puhua tai olla. Toiset pitävät minua kohtuuttomana tai sydämettömänä, mutten tunne mitään yhteyttä näihin ihmisiin ja olen myös päästänyt irti suurimmasta osasta perhesiteitäni muutaman viime vuoden aikana. Silti se on kiusallista ja kun valmistaudun taas matkustamaan maan toiselle puolelle käymään puolisoni sukulaisten luona, mietin, miksi osaan olla ystävällinen, antelias ja rakastava ihminen hyvin monien ihmisten kanssa, mutta kun kyse on "perheestäni", minun on vaikeaa löytää myötätuntoa ja sietokykyä.
Jenniferin vastaus:
Luulen, että vastaus kysymykseesi on siinä tavassa, miten käytät sellaisia sanoja kuin vastuu, velvollisuudet, tuomitseminen, epämukavuus ja muut sanat, jotka osoittavat, miten tunnet velvollisuutta käyttäytyä toisten odotusten mukaisesti, ilman omaa kontrollia asiaan. Uskot myös, etteivät nämä ihmiset pidä sinusta, ja tunnet heidän käyttäytymisensä tekopyhäksi. Viettäisitkö joulunaikasi mieluummin vieraiden tai ystävien kanssa, eli ihmisten joiden luulet pitävän sinusta ja haluavan viettää aikaa kanssasi, kuin niiden ihmisten, joihin on biologinen yhteys, mikä oikeuttaa heidät ottamaan aikaasi ja energiaasi? Voitko tehdä omat valintasi tästä ja olla tuntematta syyllisyyttä?
Tämä voi kuulostaa ankaralta, mutta se heijastaa niitä haasteita, jotka näet luontaisena tässä asiassa, mikä voi olla haastava, muttei sen tarvitse olla. Oletko valmis sanomaan "ei" yhteyksille, joita et todella halua, tuntematta syyllisyyttä valinnastasi? Epäilen, että oletat suuren osan siitä vastakaiusta, mitä saat, koska et ole hyvin yhteydessä näiden ihmisten kanssa. Mutta on olemassa välimaasto "he rakastavat minua" ja "he vihaavat minua" välillä ja se voi olla neutraali - he eivät tiedä, minne sinut laitetaan tai mitä sinusta tunnetaan, joten he eivät tunne mitään. Ja sekin on kiusallista.
Luulen, että kiusaantuneisuus joulunaikaan liittyen ja halu tehdä omat valintasi on aiheuttanut epätasapainon elämääsi ja ryhdyt toimeen sen perusteella, minkä näet biologisiin yhteyksiin perustuviksi odotuksiksi ja velvollisuuksiksi. Tätä on jatkunut luultavasti pitkään, kun perhe ei ole kysynyt sinulta mielipidettäsi, tarpeitasi tai toiveitasi. Ja vaikka olet nyt vanhempi, sinusta tuntuu edelleen, ettet voi tehdä heidän lähellään, mitä haluat. Yksi tapa tehdä tämä on päättää kauan ennen joulunaikaa, mitä haluat tehdä, ja kertoa perheelle suunnitelmasi. Sitten he voivat tehdä omat suunnitelmansa niiden perusteella. Onko ok, että sinut suljetaan pois heidän suunnitelmistaan?
Luulen, että sinulla on vaikeaa perheen ja suvun kanssa, koska he eivät ymmärrä sinua tai teillä ei ole yhteyttä, ja luultavasti näin on ollut aina. Tunnet itsesi aina ulkopuoliseksi ja eristyneeksi näissä tilaisuuksissa etkä pidä siitä. Et ehkä myös pidä siitä, etteivät he näytä mitenkään yrittävän mukautua sinuun tai huomaavan, ettet tunne oloasi tervetulleeksi. Yritä ottaa neutraali asenne heihin, mikä on ehdotonta rakkautta. Ihmiset jotka eivät toimi niin, kuin rakastaisivat sinua, eivät vihaa sinua. On välimaasto ja siinä sinun täytyy olla, jos aiot kyetä navigoimaan onnistuneesti joulunajan täysin eristäytymättä tai sanomalla "kyllä" kaikkeen ja ollen vihainen itsellesi sen vuoksi. Ja näe heidät sellaisina, kuin he ovat, kun he yrittävät parhaansa, ja usein se mitä pidät inhona, voi olla hämmennystä. On myötätunnon, ystävällisyyden ja hyväksynnän aikaa, joten tee se itsellesi ja heille ja valitse ilman syyllisyyttä se, mikä palvelee sinua.
-----------
Viestiä saa vapaasti välittää edelleen.
Kanavoinneista ja muista kirjoituksista voit saada uutta näkökulmaa, lohtua ja vahvistusta elämäsi tilanteissa. SINÄ olet kuitenkin oman elämäsi ja oman totuutesi paras asiantuntija. Vie kaikki informaatio omien "suodatintesi" läpi ja luota AINA ensisijaisesti omaan sydämeesi ja sisäiseen ohjaukseesi, kun teet valintoja - suuria tai pieniä. Näin pidät oman voimasi ja löydät oman totuutesi.


